86% anser bloggen vara bra för affärerna

I en nygjord undersökning av Loudhouse anser 86% av företagen, som använder bloggen som kommunikationsverktyg, att de är bra för affärerna. Vidare så vill en överväldigande majoritet lära sig hur de bättre kan utnyttja bloggen i sin kommunikativa verksamhet.

Neville Hobson som också refererat till undersökningen i sin blogg betonar också det faktum att hela 64% av de tillfrågade företagen startade sina bloggar under de senaste halvåret.

Värt att notera för de som arbetar med PR-kommunikation, är att de allra flesta använder bloggen för att kommunicera direkt med sina kunder. 66% för att få “feedback” från dem; 55% för att få nya kunder; 42% för att informera kunder.

Läs också InfernoPR’s inlägg rörande undersökningen.

I undersökningen deltog 300 företag som fick berätta om och iså fall hur de använder bloggen som kommunikationsverktyg.

blogsurvey.jpg

Andra bloggar om: , , , , , ,

4 Responses

  1. […] PR 2.0: 86% anser bloggen vara bra för affärerna […]

  2. […] det för att få ökad försäljning, dvs mer eller mindre direktmarknadsföring. Detta skriver PR 2.0 intressant om, som i ett annat inlägg har hittat en annan undersökning som visar att hela 71% av […]

  3. […] PR 2.0 (via Beta Alfa och Fyra nyanser av brunt) kan vi läsa att det i en undersökning bland brittiska […]

  4. Att det är 86% som säger att det gynnar deras business bland de 50% som bloggar i en eller annan form betyder såklart inte att man kan anta att övriga 50% skulle få samma resultat. Jag tror på blogging som kommunikationsform för företag, men kanske är det de företag som har mest nytta av det som börjat först, och övriga inte skulle få samma resultat.

    Intressant är också att den viktigaste användningssättet var “To get feedback from customers”. Det är alltså ett ganska långt steg ifrån den traditionella envägskommunikationen företag tidigare ägnat sig åt. Jag skulle ju gissa på anledningen är att det är de mer öppna företagen som anammat bloggandet.

Leave a comment