Bli lika (a)social som Telia på 20 min

Huruvida ett företag har en blogg, finns på twitter och Facebook säger inte ett mycket om hur bra de är på att bygga goda relationer med sin marknad och målgrupp. Det ger möjligtvis en indikation på att ambitioner finns men inte mer än så. Det är snarare hur väl företagen och dess målgrupp lyckas kommunicera via dessa tjänster, som kan ge indikationer hur bra de är på PR. Därför blir jag återigen så förvånad när jag ser tendenser på att folk i branschen fortfarande tror man plötsligt blir social bara för att man “finns på” Twitter.

Jag syftar på Episervers undersökning av sammanlagt 40 svenska företags hemsidor där de flesta företagen inte kunde svara “ja” på fler än max fyra av nedanstående 13 frågor. En av “vinnarna” var Telia som kunde “ticka av” (som Telias kommunikationschef uttryckte det) nio av ovan nämnda 13 kriterier.

  1. Finns blogg?
  2. Finns forum/community?
  3. Finns ”Följ oss på twitter”?
  4. Finns ”Detta sägs om oss på twitter”?
  5. Finns ”Följ oss på Facebook”?
  6. Finns ”Detta sägs om oss på Facebook”?
  7. Kan man dela innehåll via flera kanaler?
  8. Kan man betygsätta innehåll?
  9. Kan man ange favorit (gilla)?
  10. Finns film/webb-tv?
  11. Finns chat/automatiserad chat/webbrobot?
  12. Kan man maila via mailformulär alternativt mailadress/er?
  13. Finns telefonnummer

Kommunikationschef, LG Wallmark, var därefter snabb att utse Telia som vinnare i kundrelation på sin egen blogg med rubriken “Telia bäst i Sverige att använda sociala medier för kundmötet på webb”. Om jag inte hade känt LG en smula, och vetat att Telia faktiskt är rätt bra på att hålla en hyfsad kontakt med sin målgrupp på några av webbens mer sociala plattformar, så hade jag bara fnyst åt uttalandet. Men jag tycker trots allt att rubriceringen är en smula förhastad. För – som sagt – inget av ovan nämnda kriterier säger hur bra ett företag är på “att använda sociala medier för kundmötet på webben”.

Värt att nämna är att MyNewsdesk i dagarna har skapat förutsättningar för vilket företag som helst att inom loppet av 20 minuter bygga upp ett “social media newsroom” som uppfyller majoriteten av ovan nämnda kriterier, till en mycket blygsam kostnad.

Och – nej – det gör dem inte heller särskilt sociala – hux flux. Därför är rubriken på detta inlägg lika förhastat fel som LG’s. Men förutsättningarna att bli duktig på att skapa relation med sin målgrupp har aldrig varit så bra som nu. Upp till bevis.

5 Responses

  1. Hej du, jaså “förhastad” tycker du. Hade inte även jag känt dig sedan tidigare så… 😉
    Som sagt, denna undersökning ger Telia högsta betyg – över lag i Sverige, på vår sociala tillgänglighet.

    Eftersom du läst mitt inlägg så vet du också att jag där skrev: “Vi kommer nu att ställa oss dessa frågor och se vad vi kan göra ännu bättre, för att du som kund kan få den kontakt med, och information om oss som du önskar.” Resans mål är satt, inte uppnådd.

    Have no fear, ingen risk för hybris här. Intressant att se dina tips om att upprätta ett socialt nyhetsrum; det är precis som Telia gjort – tillsammans med många fler kanaler.

    Skön vecka,
    LG

    • Jag vet att jag slår in öppna dörrar i ditt fall, LG. Däremot tycker jag det är på sin plats att ånyo lyfta frågan för de många företag som fortfarande lever i tron att det räcker med att “finnas” i sociala sammanhang på webben.
      Min poäng är att även jag kanske skulle ha kommit fram till att Telia är “bäst i Sverige att använda sociala medier i kundmötet på webben” i jämförelse med övriga spelare i er bransch. För jag har delvis sett hur väl ni kommunicerar.
      Men knappast med utgångspunkt från de kriterier som legat till grund för undersökningen ifråga. Det är alltså hur kommunikationen via ovan nämnda och andra tjänster fungerar och vad den leder till, som är relevant, inte att “tjänsterna” finns och implementerats.

  2. […] Newsdesk PR 2.0 skriver man om att mäta företags engagemang, inte bara på de sociala medierna, utan deras vilja och kunskap om att bygga verkliga relationer […]

  3. […] Bli lika (a)saocial som telia på 20min – Ett samtalsrum kan inte skapa samtal, människorna i det kan det (förhoppningsvis). Viva la diskussion! […]

  4. […] grundare delade nyligen med sig lite tankar om detta när en liknande undersökning nyligen genomfördes av Episerver, denna gång riktad mot […]

Leave a comment